/// PROJECT // HTPC

Jo då. Hittade mig ju ett nätagg som var 7 resor tystare än mitt tidigare som jag kastade in i min stationära PC (iChigo) Men det betyder ju att jag har ett nätagg över..

OM jag då sätter det agget, i ett liiiiitet chassi, rycker fläktarna från agget (hoppas på att det inte blir för varmt, plockar in alla mina gammla grejer som jag hade innan jag jag köpte nya datorn (för 3 månader sedan) så har jag ju en fullt funktionell maskin...

BOOMS.. sagt o gjort. Satt o meckade maskin till kl 2 inatt.
Men nu har jag ännu en fullt fungerande dator ståendes brevid TV/STEREO.
AMD 3000+ @ 1.8Ghz
512 MB ram
128MB GeForce 5500FX
och en 20Gb Disk so far..

Disken var den ända jag hade som bara låg. Nu är jag ett steg närmare att flytta ut "studion" i köket. Behålla glasbordet i V-rumet, ha laptopen på det, köra allt trådlöst, skyffla in 2st 500GB diskar i HTPCn. 750GB för Film, 250GB för Musik, och 20GB-disken för OS/Applikationer
(en DVDligger på 4.5GB - 9GB beroende på lager, oftast förstnämna) HD-filmer i 720p upplösning (som min TV ändå inte kan visa) ligger osså på ca 4.5GB i rent format (så man får ett hum om hur mkt som rymms)
Sen hag ju jag all min anime, ett avsnitt ca 170MB, HD-version i 720p 350MB .

Då slipper jag ha allt på Musikmaskinen., Jag kan helt isolera musikmaskinen i Köket bort från allt vad virus o skit heter. Använda ett helt rent, vackert system.

Kanske dags att börja spana i den där LinuxMCE distron jag läste om förra veckan. Mohahaha.
Fan va fint... kålla Trådlösa lösningar idagarna då...

Kommentarer

  1. Vill fan se den datorn klara av o spela 720p filmer haha utan lagg ;D

    SvaraRadera
  2. faktiskt så spelar den utan lagg. IBLAND.

    Efter att ha gått igenom lite 720p content så märkte jag att divx klarar bra i720. men H.264, som vi alla vill ha vårat HD-material i, ligger några millisec efter. för att få frame freeze ibland.. mycket irriterande. Men jag kållade.. en 4.5CPU kostar 1000:- tjohoo lixom.. jaglider.

    SvaraRadera
  3. Anonym9:24 fm

    Fan - du är inte klok....
    och jag fattar typ inget av det du snackar om....
    Men det är säkert "bra" och väl uttänkt av dig på alla sätt..... lycka till med dina "planer".

    SvaraRadera
  4. hahahah... ylva ylva ylva..

    HTPC : Home Theater PC

    en dator kopplad till stereo/tv/nätet så du får väder/kanal-tablå/filmer/musik rätt pang boom där..

    att sköts med en fjärka som till stereon..

    the power of computers, in your livingroom.

    SvaraRadera
  5. Anonym8:16 em

    Fattar heller inte ett smack...

    SvaraRadera
  6. är folk över 35 så väldans inte med i gemet.

    tror inte jag känner ngn som inte vet vad en HTPC är. Eller förstår konceptet iallafall, hmm

    måste kålla med dom jag känner som är mellan 35 o döden.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar