/// RELIGION, TANKAR, MENING?

MÅSTE ERKÄNNA ATT DETTA ÄR SKRIVET PÅ LITE UNDER 30MINUTER. JAG BÖRJADE LUNGT OCH FÖRSIKTIGT. MEN LÄT DET SEDAN BARA BUBBLA PÅ. DET ÄR OSAMMANHÄNGANDE, OCH ALLT SÅNT. MEN DET ÄR RAKT DIREKT UR MITT HUVUD. INGET ÄNDRAT, INGET TILLAGT.

Efter att ha läst mina nära o käras bloggar under en tid har jag kommit till insikt med en del saker. Jag förstår varför jag snabbt avfärdar högre makter.

Att dyrka en högre makt är, i min mening, bara ett sätt för människan att kunna skjuta över allt som är dåligt, eller bra på någon annan än sig själv / männskligheten.

Händer det ngt bra, så är det gud, händer det något dåligt så är det gud. Vi skall tacka gud för maten, vi skall tacka gud för vår lycka, rikedomar, att vi har det så bra. Mm mm.

Men varför skall vi tacka? varför är vi så lyckligt lottade? Varför skulle denna någon ge mig sådan lycka, medans han låter över 60% av världens befolkning lida? Är min gudomliga-lycka rent o skärt baserad på att jag är född och bor i sverige ?

Efter att ha sett på alla dessa jävla 9/11 dokumentärer senaste dagarna så blir jag sjukt avtrubbad. Man ser gråtande amerikaner, det stoltaste och mest kristna folket av dom alla, frågar gud varför? beskyller Muslimerna som grupp, som om dom vore någonform av satanisktavfall. När dom åandra sidan har presix samma tanke. Fast om oss. Vem har då rätt? När allt är religion.

Medans modern till en överlevande tackar samma gud för att hennes son/dotter har överlevt. Varför skulle han/den/det/dom ha sparat på dom men skövlat 2000 andra? Hann han helt enkelt bara inte med? Ngn i afganistan kanske var tvungen att bli räddad från en sjukdom i ngt skitigt vatten. Sorry, dom hade inte bokat tid. Eller var dom "färdiga" med sitt liv, dom var redo nu och han tar imot dom med öppna armar.
Nae, jag tror inte det. Den ena var bara inte snabb nog, den andra satt på muggen, osv osv. Otur, ren o skär otur, vissa andra hade tur. Fast när några hundra ton betong, glas, och stål får för sig att lägga sig i en hög över dig så känns inte som om tur är ngt som kan rädda dig.

Jag har haft tur, mången gång. Med alla idiotiska upptåg man har hittat på, och nog kommer att hitta på, så är det mer eller mindre ett "mirakel" allt jag fortfarande är vid så god form. Alla mina armar o ben kvar, har bara slagt armen ur led en gång. O det är det ända. Då har jag ändå blivit kastad från en balkong på andra våningen, instoppad i en sovsäck. Snubblat i "stridens-hetta" o kört en pinne 6cm rakt in i låret, fått saker i ögonon som inte är bra alls, mm mm. Men jag tror då inte att jag har en skyddande ängel ränandes efter mig. Hon skulle inte hinna med, eller så skulle hon ha strukit med på kuppen. För jag e då inte guds bästa barn. Och jag vet med säkerhet att om det nu finns ett helvete så kommer jag ha en rätt bra placering vid bordet, kanske inte direkt samma långsida som adolf, stalin, och grabbarna, men likväl med en guldkant på min tallrik.

Men samtidigt undrar jag. Var går då gränsen för vad som gör dig till en ond-människa. Jag är inte pedofil (vilket iofs inte är deras fel, det är en sexuelläggning, men ändå så sjukt grotesk), Jag våldtar inte, jag säljer inte heroin till barn, eller några av dom sakerna. Jag stjäl inte eller begår allt för grova brott, längre. Jag slåss inte, jag e tillomed pacifist. Även om jag älskar våld. Inte bara filmvåld. Allt våld. Det är ju inte jag som utövar våldet. Att jag råkade sparka till flaskan så den kom inom räckhåll för bataljen. Om ngn sedan använder den är upp till dom, inte mitt val. Inte mitt fel om den används. Är det då mitt fel? Använde gud mig som verktyg? Man skulle ju då kunna använda det hur långt som hälst.

Jag slog av min bandyklubba på träningen, kastar den i en papperskorg på vägen hem, helgen efter börjar några slåss, den ena ser min klubba sticka upp ur papperskorgen, ser sitt tillfälle o drämmer till, torskar på dråp, när den andra får skallen inslagen. Mitt fel? skall jag då torska för medhjälp ?

Isf skulle man kunna beskylla mig för att ngn dör på en väg ngnstans, jag betalar ju skatt, det är min väg ? Och så kan man inte hålla på.

Mer att det var en ren slump.


Finns det då EN gud, eller flera?
Människan har alltid i alla tider försökt hitta svaret på allt. Och när inget svar finnes så knyter vi våra händer, blickar med ett fånigt uttryck upp i luften och mummlar ngt om guds vilja, det var menat så. Och eftersom människan nu har sökt ngt större under hela dess existens, är det för att denna makt har programerat in det i våra huvuden, så att vi automatiskt skall söka honom? hade det inte vart en bra idé att se till att vi dyrkade samma då?
Och varför gjorde han så vi vart så förbannat bra på att ta kol på oss?
Eller är det bara våran egna utveckling?
Vart slutar guds direkta inverkan på oss, och när börjar människan forma sitt eget sönderfall?
För vi måste ändå erkänna att det ända människan är bra på, och det är vi sjukt bra på, är att ta ta livet av sina egna, genom att skydda sig själv.

NU har vi tillomed vacuumbomben. Tack Ryssland, fina bilder. Mycket vackert. Varför inte samla all denna intelligens som nyttjas för vapen, på annan utveckling? A.I? Grönenergi? Cancer, HIV, mm mm jag kan rabbla saker som är viktigare än en bomb i veckor. Hur många miljoner tror ni är lagda på kärnvapen, som är byggda PGA ett stort. Utifall att?

Det finns ett avnitt i i en serie som heter Masters Of Science Fiction som bygger på detta. Aliens kommer till jorden, dom ger oss möjligheten att förstå varandra oavsätt vilket språk vi pratar, men dom ber oss att lägga ner ALLA våra kärnvapen i utbyte. och dom hotar med våld. Alla länder utom USA går med på det. Nae, USA riskerar ist hela jorden, och är tillomed på väg att skicka sina nukes mot dom andra länderna för att dom är på utomjordnignarnas sida. USA i ett nötskall. På slutet så för USA´s president ngn jävla knäpp, lägger ner vapnen i sista sekunden, aliens drar alla människor kan förstå varandra, och allt är bra. Fel slut enligt mig, EG skulle USA skickat sina nukes, Ryssland, Korea mm skulle attakerat USA, och vi hade fimpat oss. Slutet på männskligheten, början på livet.

Vad skall bush skylla på nu? IRAN gör kärnvapen Dom har kärnkraftverk. OCH? Vi har kärnkraftverk, vi har säkert en atombomb ngnstans osså, skulle inte förvåna mig det minsta. Varför skulle sverige som är ett så avancerat land INTE ha en.. Men bara för att IRAN är IRAN, så måste dom så klart stoppas! Jag tycker vi jämnar USA med marken rendan innan lunch. Varför skall USA ha alla vapen? OM hela världen tillsammans skulle bestämma sig för att lägga ner vapnen, så skulle USA vägra.

-Nej Det är ett trick! Vi måste ha kvar våra nukes.UTIFALL ATT!
-ifall att vad? det är bara ni som har vapen.
-det säger du bara.
-nae, ni var själva med o förstörde dom.
-man vet aldrig.

USA tror säkert att dom är guds utsända hand för att rädda männskligheten och självutnämn världspolis,. som dom säkert beskyller gud för osså. Och vem är eg terrorist?

Allt detta tillsammas tycker jag bevisar att det inte finns en högre makt. Jag kan itne bevisa det, eller motbevisa det. Vad du tycker e helt upp till dig. Och jag anklagar dig inte. Ibland önskar även jag att jag kunde lägga människans dumheter på. Men nu kan jag inte det.



Själv bevittnade jag 9/11 från en väligt konstig plats, jag o robban hade nog dom bästa sittplatserna. Framför våra burkar hemma i norrköping. Nördar som vi är så var vi inne på våra vanliga chatt-kanaler. O i samma stund som det hände, så börjar våra amerikanska vänner på manhattan att skriva som galningar, webkameror, allt. 30sec efter första planet så hade vi redan CNN igång på TVn, BBC på en av datorerna, in på varenda jävla New York-chatt-kanal jag bara kunde komma på. 20 min efter första smällen hade vi sett den minst en miljon gånger, från all möjliga vinklar, allt hände live i textformat. IT-åldern i ett nötskall.

Kommentarer

  1. some1 had toooo much coffeeeee ;D
    nä men najs skrivet faktiskt, det är sånt där alla tänker på för det är verkligen så iaf vi som är "normala" vet att det är så =)

    SvaraRadera
  2. läste du allt =)

    Men ja jo.. det var det som ramlade ur mig.

    SvaraRadera
  3. Anonym5:00 em

    Oj oj oj ... ja du!
    Jag utgår ifrån att det är jag som inspirerat dig till att skriva ditt mastodont-inlägg.
    Tycker att det är litet kul... att du inspireras av mig alltså *Asg*
    Hur som helst. När Fan blir gammal, blir han religiös.
    Närå... men jag är äldre än dig... har haft döden flåsande i nacken fler ggr faktiskt.. och skulle tycka att det vore fantastiskt om jag kunde få lägga över litet av det som är tungt hos nån högre makt. Det skulle vara oerhört jobbigt med både det ena och det andra om jag inte hade nån slags förtröstan om att det finns nånting litet starkare än jag själv... Har upplevt det som du uttrycker... under hela min uppväxt och visst jag är en stor tvivlare jag också. Men jag försöker leva som jag lär... och jag jobbar inom kyrkan. Försöker hitta nån slags andlighet. Och det tror jag nästan hör "växandet" till både det kroppsliga och själsliga växandet. Du som känner mig, vet att jag inte är såååå kristlig av mig. Men som sagt ibland knackar livet på, det frågar inte om lov och jag blev tagen på sängen av det ohyggliga mord jag skriver om på min blogg. Jag lägger ut spår... möjligheter för folk att reflektera och tänka... Precis som du gjort här. så.... tack för det ... och jag anser att jag även satt ett spår i dig i och med detta.
    Kram på dig...

    SvaraRadera
  4. nynna : Jo jag får väl erkänna att du är delaktig i mitt utlägg. Men inte helt och hållet. Mer den berömda droppen.

    jag älskar ju religion. Mest för jag tycker det är helt befängt. Men även pga att den innehar sådan makt över vissa människor. Oftast t.o.m intelligenta människor.

    Och nu var det inte en tävling i vem som har vart närmast döden?

    Även jag skulle kunna jobba inom kyrkan. Så länge jag inte skall frälsa ngn. Ett jobb är ett jobb. Bara för jag jobbar på willys så betyder inte det att jag inte får handla på ICA.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar