/// MEN JAG HAR JU DYSLEXI!

Slogs just av en tanke nyss, satt o snackade med en av mina vänner på morgonkvisten över MSN när jag påpekade att Baslåda faktiskt är sammansatt ord, (ja jag vet, jag särskriver utav helvete på den här bloggen). Och han nästan per automatik svarar, men jag har ju dyslexi!

Är det inte lite lustigt, så jag tog min MSN-lista och satte ett litet kryss framför alla som sagt att dom påstår att dom lider av dyslexi. Det som gjorde mig så misstänksam är att dom flesta har tills dess stavat perfekt, och hur många kan stava till dyslexi?

Efter lite snabb matte så visar det sig att rund 60% av mina vänner tydligen är dyslektiker. Så kan det bara vara så att våran lathet nu gör att vi inte orkar bry oss om att försöka stava rätt i vissa avseenden, och när ngn påpekar enkla fel som vi eg vet, eller kommer på att jo, ja, det borde jag ju ha vetat, då rakt av per automatik säger att vi har ngn sjukdom som helt plötsligt ger oss rätten att skriva Skum tomte, och Brottar hall?

Jag vet att jag trampar på en hel del tår nu, framför allt efter som jag vet att vissa faktiskt HAR dyslexi. Jag vet med mig att tre stycken faktiskt lider av det, på rikt. Men inte att över 50 pers har det i min bekantskapskrets. Det går jag inte med på. Framför allt inte när man kan läsa att

En vanlig uppskattning är att 4-8 % av befolkningen har så pass stora svårigheter med att läsa och skriva att de kan få en dyslexidiagnos.

Så bara för att du råkar skriva fel lite ibland betyder inte att du är dyslektiker, bara att du är slarvig.

Läs en bok dammit.

[källa]

Kommentarer