/// DAGENS I-LANDSPROBLEM II

Vista + iTunes = Katastrof!

Efter installationen av Windoze Vista och min kombination med iTunes har dödat hälften av mina mp3or. Helt utan tanke på hur jag skulle reagera.

Noterade detta förra veckan och brast nästan ut i gråt. Hälften av mina mp3or går icke att spela upp i iTunes, i windoze media player går dom utmärkt. Så det är inte mp3orna själva som är problemet. Utan sättet iTunes behandlar informationen som är inbyggd i låtarna.
Sånt som Titel, år, omslag, mm.

Vista behandlar sådant på ett helt annat sätt än vad XP gjorde. Om du sitter på vista så kan du se omslaget till låtarna som en fil som heter folder.jpg i samma map som låtarna ligger i, plus att varje låt har omslaget som förhandsvisning. XP gjorde inte så.

Så iTunes behandlade alla den informationen i en .xml-fil som den sedan triggade via en signatur skriven till varje mp3fil. Min .xml-fil är trasig,. och letar efter felaktiga signaturer. Så när jag då vill spela en låt med en felaktig signatur så gråter iTunes. Gråter iTunes, gråter uFo. Gråter uFo gråter du -ger order-

Jag skall försöka rädda det hela genom att slanga in låtarna i iTunes på Mishima (iBooken) OM det inte funkar får jag helt enkelt leva med att jag bara har 2555 låtar i iTunes mot mina 5234 jag hade innan.
Största problemet är att den större delen av dom korrupta filerna är sådana jag använder ofta. Sådana jag tycker mycket om,. och då alltså har givit mycket korrekt, ock utförlig information till .xml-filen. Med betyg, BPM, favoriter, omslag, producent, mm mm mm. Detta innebär även att alla mina låtlistor inför spelningar nu är trasiga även dom.

Förbannat.

Men jag tackar harry och karin för gårdagen. Mycket trevligt. Väl mött.. en vacker dag bjuder jag igen. När min plonbok ännu en gång ler emot mig.

Kommentarer

  1. Anonym4:19 em

    voine voine....
    Stackars dig.
    Fantastiskt tycker jag att tekniken kan spela även dig ett spratt *ler*.
    Nej då.... jag tycker faktiskt synd om dig.
    Hoppas att det sker ett under nånstans så att du får tillbaka alla filer och att allt bara var en dröm. Kramen

    SvaraRadera
  2. Vi vet alla att Windows äro utav ondo. Likväl tvingas vi att ha ett förhållande med denne nämnda ondska.

    men snart... snaaaart slipper jag windows... mohahahah... och DÅ!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar