// MINA FUNDERINGAR OM IPHONE MM

Så... nu när den största hypen har lagt sig kring Apple .Inc´s release av iPhone, AppleTV, Aitport Extrreme v2 mm så kommer mina funderingar.

iPhone-tankar.
Okej, så luren kör OS X säger ni. Så.. Det är asså unix. Kan jag SSH:a till min mobil. Det vore koolt, kan jag använda den som vilken annan UNIX enhet som hälst? Egna program, egna mappar. Och har jag möjlighet att utveckla egen mjukvara för den. Kommer jag då osså att kunna hänga den, få virus, och i sinomtid även göra om gränssnittet.
Alla vet ju att hur snyggt ett UI är när det släpps så skall man alltid göra om det.. =)

Unix möjligheter inom egentillverkad mjukvara är ju så sjukt söt-söt så dom KAN bara inte ha fått blockera det från oss som användare. Och när kommer vi få se mjukvarulösningar från 3djeparts-tillverkare som vill få sin del av OSX on iPhone-galore-wohooo.

En annan tanke som slår mig nu är att,. alla dessa websidor som lever på att man kan köpa ringsignaler och wallpapers till sin mobil kommer dö ut.. Med iPhone kan du nu ha vilken bild som hälst som du har i iPhoto som bakgrundsbild, eller vilken låt som hälst i iTunes som ringsignal.. har Apple just dödat en hel industri?
Är äntligen "Crazy Frog" död? isf... TACK APPLE!

AppleTV
Okej. Vi har väntat på en ersättare till AirPort Express. En enhet som tar imot både ljud och bild från din mac/pc, inte bara ljud som AirPort Express (jag var såååå nära på att köpa en) Denna enhet har en större "måste-ha" känsla på sig än iPhone. För mig iaf. Jag som nu sitter med mina 2 20meters kablar till Stereo/TV för att se alla mina jävla animes/filmer/podcasts/mm. Guld apple.
40Gigs disken som sitter i, kommer den kunna uppgraderas? Tjoffa in en 250Giggare? eller är det dom små 2.25" diskarna i som i Mac Mini? Den hade en USB anslutning... hmm Extern 500Giggare i samma utförande som Mac Minin? Dom ser ju likadana ut, så det skulle vara snyggt.. Kan denna AppleTV läsa ett sådant USB-gränssnitt. Eller är det bara för kontakt av iPod/iPhone? Ni ser. mina tankar flödar..

Annat från Apple
Apple klämde även ut en ny AirPort Extreme, med nya "n" standaren, snabbare, längre räckvid, och allt bra bra bra.. Detta helt utan att säga ngt.. Varför? när första generationen AirPort kom så var det ngt av det största som hände.. Snyggare vart den osså, ser ut som AppleTV fast uttan TV. =)

Leopard fick sitt releasedatum. det gillar vi.. Skall köpa.. guut.

Sen har jag en hel del funderingar över vissa saker på CES osså.. med vi kan ta dom när CES är klart..

Kommentarer