/// APPLEEVENT!


Den 2e Mars smäller det. 
Att den nya iPaden kommer kan ingen ha undgått. Och deras invite är ytterst tydlig med detta. Men det ryktas ju även om nya MacBookar. Och det nya gränssnittet LightPeak/Thunderbolt (varför inte bara komma med ETT namn)

Så vad är då LightPeak? 


Detta nya gränssnitt skall ersätta vår älskade Firewire, ngt som Apple och Sony jobbade på udner det gladare 90-talet. USB 1 hade slagit stort, men hade katastrofala överföringshastigheter. Apple hade maskinerna, och sony hade videokamrorna för proffsbruk. Att föra över materialet via USB 1 har HEMSKT. Så Sony och Apple uppfann FireWire 400, sen kom USB 2, och FireWire 800. Swoosh. På den tiden stödde inte ens iPod USB. bara FireWire -jag var tvungen att köpa ett extra kort till min PC bara för att kunna använda min 15GB iPod 2G.

Alla använde USB, så Apple slopade FireWire på iPoddarna. FireWire är SÄLLAN man ser nu. Tvärr, jag älskar det.

Men LightPeak då? Jo, det är INTELs uppfinning, och ist för koppar, så skall de använda Fiberoptik. Med en överföringshastighet på hela 10Gbits, FULL DUPLEX! De hoppas på att denna kontakt skall bli standard, till allt.

Ingen mer USB, HDMI, DVI. SATA, PCIe mm. bara EN standard. Jag säger KÖR. Jag hatar att ha femhundra olika kablar. USB mini, micro eller vanlig? Hane eller hona på det? Görs de även bakåtkompatibla med både USB och FireWire så har vi en vinnare.

VIA // EVENT // LIGHTPEAK // THUNDERBOLT 

Kommentarer

Skicka en kommentar