/// I STAY CONNECTED!

Kan man bli mer uppkopplad? 
Alltid online. Är det den nya trenden bland oss? Jag har google-acc, där i finns min blog, min buzz, youtube, google voice, google chat och min mail, allt via ett konto, Google. De kan allt om mig. Sen har vi så klart twitter, ping, last.fmdelicious, soundcloud, dropbox, msn, skype och facebook. Facebook kan MER om mig än google. Google vet inte vem jag är ihop med, det vet facebook. Google vet däremot vart jag är. Jag har min iPhone i fickan jämt, den skickar signal till Google om vart jag är, hela tiden, jag kan komma åt alla mina konton via olika appar, och alla vet hela tiden vad jag gör, vad jag lyssnar på, vart jag är, och vad jag har för skostorlek. Jag vet att det är så här, jag har själv gett dem tillåtelse. Så det är helt okej. Men det finns personer som inte vet. Det är de stackarna som sen går bananer när Aftonbladet kommer med en jätte-nyhet. FACEBOOK SPIONERAR PÅ DIG! No shit! 


Ngn som har klickat på den lilla knappen "visa vänskapssida" på facebook? Ni hittar den genom bredvid ett inlägg ni gjort i er respektives logg, går även med vänner. SHIT vilken koll facebook har. 


Både Facebook och Google experimenterar mycket med just gps-aktivitet. Facebook i USA har lanserat en API som gör att tex. 
Jag går med fyra av mina vänner på stan, hmm det skulle va gott med en öl. Jag plockar upp mobilen, och kollar vart finns närmsta ställe med öl. Det finns 4st att välja på, dessa 4 ställen ser att vi är 4st, eftersom vi är vänner på Facebook, och vi är så nära varandra. Kalas. Om ni 4 kommer till just OSS, så får ni 4e ölen på köpet. 


Låter som en bra idé, så länge det är man själv som aktivt söker tjänsten som i just det exemplet. Men om dessa erbjudanden skulle bli pushade på oss? Man går på stan och passerar H&M, pling, så får man ett erbjudande. 


Hej Anders, vi ser att du är utanför en av våra butiker, senast du var här köpte du kalsonger och ett svart linne, om du kommer in i butik nu och köper ett linne till så får du 20% rabatt nästa gång du köper kalsonger. 


DET vore katastrof. Teknologin finns, både facebook och Google har den. Båda jobbar med liknande lösningar. Båda säger att de INTE skall använda den så. Jag tror det bara är en tids-/prisfråga. 


Är det bra eller anus? Det är frågan. Är det bara en generationsgrej? Kommer våra kids anse att det är helt normalt att de får relevant reklam som är skräddarsyd för just dig pushad till din tablet/mobil? Vi har det redan på webben. Google är kungar på det. Facebook lär sig. Börjar jag helt enkelt bara bli gammal när jag för första gången är tveksam till ett teknologiskt genombrott? 


Börjar jag bli en gubbe? Kommer jag vara hjälplöst efter om några år? Kommer jag snart vara en av dem som alltid svär över att han inte kan lära sig fjärrkontrollen till den förbannade TVn? Kommer Elin skratta åt mig om 10 år för att hon måste programera vår DVR när jag vill se antikrundan i QuadHD? 


Mamma, jag är rädd. 

Kommentarer