uFos web2.o roundup.

Jo då. Måste välle då säga att jag hittar ett o annat nytt verktyg som verkar mer eller mindre nödvändigt.  Som detta verktyg, WriteToMyBlog

Som alla andra Web2.o applikationer så innehåller denna logga ordet "Beta" JO då. Som Gmail, Google|Reader osv osv. Det känns lite som om det är kriteriet för att få vara Web 2.0 Så. Vad är då web 2.0 ? Själva deffinitionen på det är lite svårt. Förut gick det ut på att websidorna var interaktiva, och då ofta skapta i ajax

Enkel WEB2.0  

live.com och google.com/ig är bra exempel på det, testa med att skapa ngn form av content, sen kan du dra o släppa det som du vill på sidan. Båda dessa sidor är ämnade att ha som förstasidor i din webläasre, och eftersom du kan ha allt på samma sida, som du själv bestämmer vad som skall vara på, såsom RSS-flöden från dina favourit sidor, teknik, nyheter, ekonomi, nöje, osv osv, båda mina sådana sidor var lite för stora efter ett tag. Jag kör med google/IG på jobbet btw. 

RIKTIG WEB2.0 

Så vad är då riktig web två dot ohh (är det 4:e varianten på ordet?) JO, sociala websidor, och websidor som ger ngt till användaren på ett högre plan, och websidor som ersätter ett program i datorn. 

DIGG.com är en social websida, det är användarna själva som bestämmer vad som skall synas på framsidan tackvare att dom "digg"-ar olika artiklar som vi användare själva lägger upp. På så sätt så är det bara relevanta och intressanta artiklar på framsidan, och allt skit sållas bort rätt fort.

del.icio.us är även det ett socialt sätt att spendera sin tid på nätet. Det är ett sätt att spara bokmärken. JAg sparar alla mina bokmärken på detta sätt, och kan då få tillgång till dom genom vilken dator som hälst, med en uppkoppling och en webläsare. Till dom flesta läsare finns även plugins som sparkar röv. Men det roliga med denna sida är att du kan kålla vad andra har för bokmärken, hur många som har samma som du, hu poppulära dom är, och så vidare. På det sättet hittar man nya, roliga, och relevanta sidor. 

Flickr råkar vara en av mina favo-sidor. Även den mer eller mindre social. Det är helt enkelt en bild-uppladnings-tjänst. Du kan helt enkelt lada upp dina bilder (här är mina), komentera andras, gå med i grupper och så vidare, Smidigt om man skall lägga upp bilder till sin blogg. 

Writely (oj oj, en Beta logga där med) är en underbar liten webapplikation som jag tycker är SÅ web2.0 o varför? jo. Det är en applikation som ersätter en ett program i datorn, som du sedan kan få kontakt med överallt ifrån där det finns en dator, internet, och en webläsare. Tänk er Word. fast på weben. Du har skrivit en grej hemma, men du glömde den på datorn hemma, så du kan itne skriva ut det på jobbet, ge det till mamma, eller vad det nu är. SKITSNACK. NU kan du göra det på weben hemifrån, o komma åt det på samma sätt på jobbet. GULD värt. "tills ngt rasar för dig så allt försvinner"

FLOCK är en webläsare. med många av dessa saker inbyggda. Spara ett bokmärke, PANG det sparas automatiskt på din del.icio.us med alla andra. FÖr dig är det bara som vilket bokmärke som hälst. Och ja, den e kopplad till både Flickr, och blogger (som är min bloggnings-tjänst) och allt går. Poff, right there. Nu skall jag inte låta som en marknadsförare för flock. Den e seg, sjukt seg. Fortfarande i jätte- Beta. o kommer nog vara det länge. Idéerna är underbara, men det går långsamt framåt, och det är en så seeeg webläsare. bygger på Firefox, så det kan bli bra som satan. men ändå. 

Men där har ni några av mina saker, mina tankar och min personliga förklaring på web 2.0  



Kommentarer